37 jacht richtkijker Tips van Vortex – Review overzicht 8 beste series – Review en overzicht van 37 speciale richtkijkers voor jagers en hog hunters, varmint hunters, onderverdeelt in de 8 beste series met videos. Dit is niet zomaar een opsomming van 37 jacht richtkijkers, maar een selectie van de beste richtkijkers voor de jager, onderverdeeld in de 8 beste series die er te verkrijgen zijn bij Vortex. Wat zijn de typische kenmerken van een bepaalde serie. Tevens vertel ik wat de voor- en nadelen zijn van de series, de kosten en hoe je zo de beste keuze kunt maken voor je jacht richtkijker.

37 jacht richtkijkers in 8 beste series – Review

Jacht richtkijker Tips van Vortex, waarom Vortex?

Vortex heeft aardig wat stof doen opwaaien in de tactical en lange afstands-community. De Vortex productlijn bestaat momenteel uit richtkijkers, red dot richtkijkers, spotting scopes, binoculairs, monoculairs, en een statieflijn. De meeste commotie was echter omtrent hun high end richtkijkers, waarin de nieuwste optics technologie plus enkele innovatieve functies, zoals de belangrijkste het maken van een buis 35 mm voor maximale gezichtsveld. Vortex biedt momenteel 8 serie’s m.b.t. jacht richtkijkers met prijzen variërend van rond €180 tot €2000. Vortex is dan misschien nog niet de grootste, maar kijkend naar de catalogi van grote retailers van outdoor artikelen en optica, onthult dat dit merk snel aan populariteit wint en de aandacht heeft van de belangrijkste retailers. En dat niet is niet voor niets;

Jacht richtkijker Tips van Vortex

In dit artikel laat ik de 8 Beste jacht richtkijker series van Vortex zien met video’s en afbeeldingen. Dit zijn de series Vortex Razor HD Gen II, Vortex Razor HD LH, Vortex Viper HS LR, Vortex Viper HS, Vortex Viper, Vortex Diamondback HP, Vortex Diamondback, en tot slot de Vortex Crossfire II richtkijker. Wat zijn de typische kenmerken van deze series jacht richtkijkers en welke modellen binnen deze series zijn speciaal geschikt voor de jacht. In onderstaand overzicht vindt je 37 jacht richtkijkers in diverse uitvoeringen, vergrotingen en lens-groottes. Tevens de typische kenmerken van deze series en waarom ze geschikt zijn voor de jacht. Maar eerst wil ik graag vertellen waarom je wellicht zou kunnen kiezen voor het merk Vortex.

Waarom zou ik kiezen voor jacht richtkijkers van Vortex?

Vortex VIP Garantie#1 VIP Warranty – levenslange garantie uitstekende klantenservice
Een van de meest in het oog spingende voordelen is de levenslange garantie op Vortex richtkijkers, de VIP Warranty. Deze is leidend in de optiek markt. Sommigen bedrijven beweren de hoogste kwaliteit optische producten op de markt te bieden en velen maken nogal overtuigende beweringen over prestaties, maar hoeveel van hen ondersteunen dat met een ongelimiteerde VIP garantie en een uitstekende klantenservice? Slechts een namelijk Vortex!

#2 Perfecte prijs-kwaliteit verhouding
Of het nu een high-end richtkijker is met alle toeters en bellen, of een meer budgetvriendelijke jacht richtkijker. Vortex zal altijd de beste kwaliteit en meest innovatieve product tegen een bepaalde prijs op de markt brengen. Ze verleggen constant hun grenzen van wat ze kunnen brengen. Dat is Vortex. Vergelijk onderstaande producten maar eens met de grote merken zoals Zeiss, Leopold Bushnell etc. Dan zul je snel tot de conclusie komen dat de Vortex-richtkijkers hun favoriete plaats in de markt hebben verdient. Van een keuze uit onderstaande richtkijkers zul je als jager zeker geen spijt krijgen.

#3 Nieuwste innovaties en perfecte optische kwaliteit
Innovaties als gasgevulde richtkijkers, eerste fully sealed zero stop op een richtkijker en o-ring seals zijn leidend in deze markt. Deze zorgen ervoor dat je richtkijker het helderste en meest scherp beeld geeft en tevens perfect presteren in alle omstandigheden.

• Optische kwaliteit: Vortex gebruikt dicht optisch glas dat nauwgezet wordt ontworpen, vormgegeven en gepolijst om gebreken te elimineren. De geavanceerde optische ontwerpen en glas resulteren in een helderder, scherper en kleurrijker beeld.
  • Superieure fabricage: Je kunt meer betalen voor optiek met hoogwaardige materialen, verfijnde ontwerpen en strikte toleranties, maar het resultaat is grotere betrouwbaarheid in het veld.
  • Aandacht voor Detail: De normen bij Vortex zijn veeleisend. Vortex ingenieurs besteden duizenden uren aan het ontwerpen van elk onderdeel, testen van elke component en aan het onderzoeken van elk detail. Als Vortex het product niet geweldig vindt, dan weten ze dat jij het ook niet wil.

Redenen genoeg dus om voor een Vortex jacht richtkijker te kiezen!

37 jacht richtkijkers van Vortex – Review

37 jacht richtkijker Tips van Vortex – Review overzicht 8 beste series

Hier een overzicht van 37 jacht richtkijkers van Vortex die speciaal ontwikkeld zijn voor de jager en jacht op klein wild, grootwild , big game en voor disciplines als drijfjacht, drukjacht en varkensjacht, onderverdeeld in de 8 beste series: Vortex Razor HD LH, Vortex Razor HD Gen II, Vortex Viper HS LR, Vortex Viper HS, Vortex Viper, Vortex Diamondback HP, Vortex Diamondback, en tot slot de Vortex Crossfire II richtkijkers. Alle 37 jacht richtkijkers staan apart vermeld in onderstaand artikel.

37 jacht richtkijkers van Vortex

LET OP: In bovenstaand overzicht is de Vortex Strike Eagle 1-6×24 niet opgenomen, aangezien dit een uniek model is die niet in een van de 8 series past. Zeer geschikt voor de drijfjacht AR-BDC dradenkruis. Wil meer weten over deze Vortex Strike Eagle, lees dan dit review-artikel: Richtkijker voor drukjacht drijfjacht; Vortex Strike Eagle 1-6×24 review

Jacht richtkijker Serie 1: Vortex Razor HD Gen II (Premium High Density Lenzen)

Jacht richtkijkers Vortex Razor HD Gen II – De Razor HD Gen II heeft de kenmerken die ook gevonden worden in de richtkijkers van andere topmerken. De prijs van deze richtkijker ligt echter een stuk lager. De Premium HD (High Density) lenzen zijn zorgvuldig uitgezocht en met precisie vervaardigd wat resulteert in de meeste ultieme heldere beelden en kleurechtheid. De XRPlus full multi-coatings op de lenzen zorgen voor de meest hoge resolutie en maximale lichttransmissie. Dankzij de extreem sterke ArmorTek coating worden de externe lenzen beschermt tegen krassen, olie en vuil. Tot slot is de richtkijker gevuld met Argon gas wat hem 100% waterdicht, stofdicht en nevelvrij maakt. Dit zijn de top kwaliteit high end jacht richtkijkers van Vortex.

Vortex Razor HD Gen II serie is o.a. verkrijgbaar in de volgende 3 high end jacht richtkijkers:

Jacht richtkijker Serie 2: Vortex Razor HD LH (Light Hunter) met Premium High Density Lenzen

Jacht richtkijkers Vortex Razor HD LH – De Razor HD LH richtkijker heeft de kenmerken die een jager zoekt in de beste licht gewicht richtkijkers die er op de markt verkrijgbaar zijn, vandaar zijn naam “Light Hunter”. Tevens ligt de prijs van deze richtkijker een stuk lager dan bij de andere topmerken. Ook deze serie heeft Premium HD (High Density) lenzen zijn zorgvuldig uitgezocht en met precisie vervaardigd wat resulteert in de meeste ultieme heldere beelden en kleurechtheid. De XRPlus full multi-coatings op de lenzen zorgen voor de meest hoge resolutie en maximale lichttransmissie. Dankzij de extreem sterke ArmorTek coating worden de externe lenzen beschermt tegen krassen, olie en vuil. Tot slot is de richtkijker gevuld met Argon gas wat hem 100% waterdicht, stofdicht en nevelvrij maakt.

Vortex Razor HD LH is o.a. verkrijgbaar in de volgende 3 high end licht gewicht jacht richtkijkers:

Jacht richtkijker Serie 3: Vortex Viper HS LR (Hunter Shooting Long Range)

Jacht richtkijkers Vortex Viper HS LR – De Viper Hunter Shooting Long Range modellen zijn de lange afstand richtkijkers van de Viper HS-serie. Deze Vortex jacht richtkijkers zijn gebouwd op een 30mm buis en zijn Gasgevuld. De 4 modellen in deze Long Range serie hebben een dead-Hold BDC dradenkruis of een XLR MOA dradenkruis. De Vortex Viper HS LR geeft de jager veel vrijheid bij het instellen van hoogte- en windcorrecties via de uitgebreide turrets.
Het Dead-Hold BDC dradenkruis is zo ontworpen dat u niet meer hoeft te raden naar de hoogte- en windcorrecties. Geweldig voor jagen en schieten op variërende afstanden. Met glas geëtst dradenkruis.

Vortex Viper HS LR serie is verkrijgbaar in 4 jacht richtkijkers. De eerste 3 modellen in deze Viper HS-T serie hebben een SFP-dradenkruis en het vierde model heeft een FFP-dradenkruis:

Jacht richtkijker Serie 4: Vortex Viper HS (Hunter Shooting)

Jacht richtkijkers Vortex Viper HS – De volgende serie jacht richtkijkers in de Vortex-lijn is de Viper HS (Hunter shooting). Deze richtkijkers zijn ook gebouwd op een 30mm buis en sommige modellen zijn beschikbaar in een standaard of lange afstand model. De 1-4x24mm richtkijker is de enige met een verlicht dradenkruis van de hoger geprijsde modellen. Het geïndexeerde lenzenstelsel en first focal plane dradenkruis optie zijn geschrapt uit deze serie. Jagers die deze functies niet nodig hebben, geeft hun zo een economischer model. Wel hebben ze een glas geëtst dradenkruis.

In Vortex Viper HS serie zijn 3 jacht richtkijkers verkrijgbaar:

Jacht richtkijker Serie 5: Vortex Viper richtkijker

Jacht richtkijkers Vortex Viper serie; De standaardserie Vortex Viper richtkijkers zijn verkrijgbaar in een aantal configuraties, nml.: 2-7×32, 3-9×40, 3,5-10×50, 4-12×40 en 6.5-20×50 mm. Alleen 6.5-20×50 richtkijker is uitgevoerd in een 30mm buis, terwijl de rest van de jacht richtkijkers in deze Viper-serie zijn gebouwd op een standaard 1 inch-buis of 25,4mm buis. Deze Viper-richtkijkers hebben vele eigenschappen die overeenkomen met de Viper HS-reeks. Het belangrijkste verschil is echter dat de meeste jacht richtkijkers in deze serie zijn gebouwd op een 25,4mm buis in plaats van de grotere 30 mm buis van de HS-serie. De meeste van deze modellen in de Viper serie lijken meer voor de jacht te zijn gemaakt dan voor tactische situaties.

De 4 jacht richtkijkers in de Vortex Viper serie:

Jacht richtkijker Serie 6: Vortex Diamondback HP (High Performance)

Jacht richtkijkers Diamondback HP; De HP (High Performance) versie van de Vortex Diamondback lijn bestaat momenteel uit de volgende drie modellen: 2-8x32mm, 3-12x42mm en 4-16x42mm. Deze jacht richtkijkers van de Diamondback HP serie zijn alle 3 uitgerust met een deadhold BDC. Ze zijn voorzien van XR fully multi coated lenzen. Het 2-8x32mm model is uniek voor een jacht richtkijker met deze vergroting. Deze beschikt namelijk over een side focus parallax knop die parallax kan corrigeren van 20 meter tot in het oneindig. Dit is een functie die normaal alleen te vinden op richtkijkers met een vergroting van meer dan 10x. Het HD extra low dispertion glas zorgt voor een geweldig goede resolutie waarmee u echte High Definition beelden heeft. De XR full multi-coated lenzen verbeteren de lichttransmissie voor maximaal licht en heldere beelden.

In de Vortex Diamondback HP serie zijn er 3 jacht richtkijkers te krijgen:

Jacht richtkijker Serie 7: Vortex Diamondback richtkijker

Jacht richtkijkers Diamondback serie; Deze jacht richtkijkers zijn allemaal ingebouwd op een 25,4 mm buis en zijn verkrijgbaar in modellen varieërend van 1,75-5x32mm tot 4-12x40mm. Ze hebben nog steeds fully multi coated lenzen, maar het lijkt anders dan degene die zijn toegepast op de hoger geprijsde modellen. De Diamondback HP en Viper richtkijkers zijn namelijk voorzien van XR fully multi coated lenzen. Er is een 2-7x35mm model die beschikbaaris in een standaardmodel of rimfire model; de 4-12x40mm versie is beschikbaar met of zonder en Adjustable objective (AO). (Let op: High end Vortex richtkijkers zijn voorzien van een een side focus knop voor parallax aanpassing). De Vortex Diamondback 4-12×40 AO Richtkijker heeft zo’n verstelbaar objective (AO). Deze verstelbare lens zorgt voor maximale nauwkeurigheid op kleine doelen.

Er zijn 7 jacht richtkijkers verkrijgbaar in de Vortex Diamondback serie:

Jacht richtkijker Serie 8: Vortex Crossfire II richtkijker

Tot slot Jacht richtkijkers uit de Crossfire II serie : Deze instap serie beslaat een groot bereik jacht richtkijkers met voor ieder wat wils. De vergrotingen in deze Crossfire II serie variëren van 2-7x32mm oplopend naar 6-24x50mm jacht richtkijkers. In deze Crossfire II serie vindt je ook een uniek model nml.: de Hog Hunter 3-12x56mm met V-Brite dradenkruis die uitblinkt tijdens de meeste slechte lichtcondities. Deze jacht richtkijker is uitermate geschikt voor de varkensjacht tijdens de schemering, vandaar ook zijn naam de “Hog Hunter”. De Vortex Crossfire II serie heeft in 2012 een compleet nieuw design gekregen. Bij deze update zijn de richtkijkers voorzien van fully multi coated lenzen en fast focus eyepieces. Diverse modellen werden geschrapt en nieuwe modellen, waaronder de verlichte V-Brite modellen, werden toegevoegd. Alle modellen in de Crossfire II serie zijn voorzien van een 25,4 mm buis en hebben net als de Diamondback serie fully multi coated lenzen. Deze meeste richtkijkers uit deze serie zijn voorzien van een Dead-Hold DBC dradenkruis. Alleen de Crossfire II 3-9×50 en de Hog Hunter in deze serie hebben een V-Brite dradenkruis.

Hier een overzicht van de 9 Crossfire II jacht richtkijkers van Vortex:

Welke modellen hebben geëtst dradenkruis / los draadkruis

Een veel gestelde vraag is of een bepaalde richtkijker een geëtst dradenkruis of draad dradenkruis heeft. De kwaliteit van een in het glas geëtst dradenkruis is namelijk beter dan een draad dradenkruis. Hier een handig overzicht van bovengenoemde jacht richtkijkers.

Tip 37: Alle Vortex Razor, Vortex Viper HS-T, Viper HS en alle Vortex Crossfire V-Brite richtkijkers met illumination (verlicht dradenkruis) hebben het dradenkruis geëtst in het glas. Alle andere Vortex jacht richtkijkers waaronder de Vortex Viper, Vortex Diamondback HP en Vortex Diamondback hebben dradenkruizen met echte draden.

Lees hier meer over het verschil tussen een glas geëtst dradenkruis en draad dradenkruis: https://blog.richtkijkerbestellen.nl/richtkijker-met-verlicht-dradenkruis-zonder-dradenkruis-verlichting/

Conclusie jacht richtkijker van Vortex

Ben je op zoek naar een geschikte jacht richtkijker? Kijk dan eens rond in het ruime assortiment van Vortex waarin 37 richtkijkers zijn opgenomen met een levenslange garantie. Van high end richtkijkers tot goedkope instapmodellen en alles ertussen in. Jacht richtkijkers voor ieder budget dus en in vele uitvoeringen, vergrotingen en verschillende lenzen. De buis van alle bovengenoemde richtkijkers is vervaardigd uit één deel, gemaakt van aluminium dat ook bij vliegtuigen gebruikt wordt. Ze zijn allemaal nevelvrij, water- en stofdicht en kunnen tegen een stootje. Kwalitatief zeer goede jacht richtkijkers waar je veel plezier mee zult beleven tijdens de jacht.

Aanverwante artikelen over jachtrichtkijkers:

Ik hoop dat ik je hiermee weer nuttige informatie heb gegeven. Mocht je nog vragen hebben omtrent dit artikel, neem dan gerust contact met mij op via de Chat rechts onder aan de webshop of via emailinfo@richtkijkerbestellen.nlTelefonisch kan ook via 0031 (0)6-53353544. Ik help je graag verder!

Wat is jouw favoriete jacht richtkijker? Laat het me weten via onderstaand reactieveld.

Met vriendelijke groet,
Chantal Hermkens